Sunday, February 1, 2009

Dua Exco Perak 'disembunyikan', disyaki kerja jahat BN

IPOH, 1 Feb (Hrkh) - Dua Exco Kerajaan Negeri Perak, Othman Jailu dan Jamaludin Radzi dipercayai telah 'disembunyikanan' dan ia disyaki angkara jahat BN untuk dalam usaha mereka cuba mengkucar-kacir serta menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak.
"Sehingga kini sudah lima hari saya cuba menghubungi mereka tetapi gagal dan dipercayai ini satu strategi jahat BN yang mahu mengambil kesempatan daripada kes rasuah dua Exco berkenaan yang akan dihadapkan ke mahkamah 10 Februari ini untuk 'memaksa' kedua-duanya mereka menyertai BN."
Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam sidang media di kediamannya, di sini, pagi tadi selepas mengadakan perjumpaan dengan Adun-Adun Pakatan Rakyat dan pimpinan tertinggi PAS, DAP dan KeADILan Negeri.
Sehubungan itu Pakatan Rakyat Negeri Perak mengecam tindakan jahat BN yang menggangu-gugat dua Exco tersebut sehingga tidak memberikan ruang kepada pimpinan Pakatan Rakyat menghubungi dua Exco yang disyaki telah disembungikan itu.
"Pertemuan kita tadi telah membuat persiapan sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini kita akan laksanakan tindakan mengikut peraturan, Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak akan mengambil tindakan," katanya.
Menurut Mohammad Nizar seluruh Adun Pakatan Rakyat Negeri Perak telah mengambil ketetapan untuk mempertahankan Kerajaan Paskatan Rakyat negeri ini.
"Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak masih kuat dan cukup kuat dan kami berasa cukup lega apabila Adun Bota Dato' Nasarudin turut bersama kami dan beliau telah menegaskan bahawa walau apa yang berlaku beliau tetap bersama Pakatan Rakyat," jelas Nizar.
Kerajaan Pakatan Rakyat negeri ini katanya, akan terus menjalankan pentadbiran seperti biasa, kerana itu seluruh rakyat tidak perlu merasa cemas dengan berita berita yang tidak benar yang dihebahkan oleh pihak tertentu.
Tindakan BN yang telah 'mencuri' dan menyembunyikan dua exco tersebut merupakan satu penganiayaan terhadap rakyat negeri Perak serta satu penghinaan terhadap Kerajaan Pakatan Negeri Perak, tegasnya.
"BN sebenarnya cuba mengambil kesempatan kes tuduhan rasuah dua Exco negeri Perak yang akan dihadapkan ke mahkamah 10 Februari ini tetapi sebenanya kes itu tidak wujud.
"Sehubungan itu seluruh Exco Kerajaan Negeri dan Adun Pakatan Rakyat akan meneruskan kerja untuk mentadbir dan membangunkan negeri ini seperti biasa," katanya.
Hadir sama di majlis itu Adun Pakatan Rakyat termasuk Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Ahmad Awang, Pengerusi KeADILan Negeri, Osman Abdul Rahman dan Pengerusi DAP Perak, Dato' Ngeh Koo Ham.
Dalam pada itu, Bernama melaporkan Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata ada kemungkinan Adun dari Pakatan Rakyat di Perak akan menyertai Barisan Nasional.
"Insya-Allah betul kut," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai khabar angin yang tersebar luas bahawa beberapa Adun dari Pakatan Rakyat di Perak akan menyertai Umno dan BN.
"(Mereka akan) diterima dengan baik kerana itu pilihan mereka dan mereka hendak menyertai kita dalam perjuangan yang lebih besar dalam Umno dan BN .. menjadi satu pengalaman baru dan memberi kesempatan untuk berjuang (dalam BN)," kata Abdullah. [Ref Harakahdaily]

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7