Wednesday, March 18, 2009

Sidang DUN Perak Di Jalankan Diluar SUK



3-Mar-2009 telah melakarkan sejarah buat sejarah demokrasi di Malaysia bila Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Perak terpaksa mengadakan persidangan DUN di luar dewan bila bangunan SUK di kunci dan dihalang dari dimasuki oleh para perwakilan yang hadir. Persidangan di adakan di bawah pohon Sena hampir 100 meter dari Bangunan SUK Perak, Ipoh antara 10 hingga 10.30 pagi dengan disaksikan para penyokong dan pihak media.

Dewan telah meluluskan 3 usul

Usul pertama dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja beri sokongan kepada Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak.
Sementara usul kedua meminta Sultan Perak membubarkan
Dewan bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.
Usul ketiga dikemukakan oleh bekas anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Ngeh Koo Ham meminta Dewan mengesahkan penggantungan Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam Exco lain.

Tahniah kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V. Sivakumar yang telah menjalankan tugasnya dengan baik walaupun penuh dengan kekangan dan halangan.

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7