Saturday, January 15, 2011

Sejarah Ketuanan Melayu

Sejarah Ketuanan Melayu

· Digunakan oleh Tan Sri Abdullah Ahmad @ Dolah Kok Lanas (DKL) selepas pilihanraya 1986.

· DKL baru menang kerusi dan berhasrat bertanding jawatan ahli MT Umno pada Perhimpunan Agung Umno April 1987.

· DKL bangkitkan isu ketuanan Melayu dalam ucapan di Singapura pada 31 Ogos 1986. Tujuannya untuk mengukuhkan kedudukan beliau setelah jadi MP selepas digugurkan sebagai Timb Menteri dan ditahan ISA hingga 1981 sebagai seorang komunis.

· Menunjukkan pemikiran DKL dan mungkin Umno dalam tahun 1980-an.

· 1. “Let us make no mistake-the political system in Malaysia is founded on Malay dominance. That is the premise from which we should start. The Malays must be politically dominant in Malaysia as the Chinese are politically dominance in Singapore. The political system of Malay dominance was born out of a sacrosanct social contract which preceded national independence

· Terjemahan : “Jangan kita silap faham-sistem politik Malaysia adalah berasaskan ketuanan Melayu. Ini adalah landasan permulaan kita. Di Malaysia, orang-orang Melayu mesti memegang ketuanan politik seperti mana Singapura orang-orang Cina memegang ketuanan politik. Sistem politik berlandaskan ketuanan Melayu ini dilahirkan daripada satu kontrak social yang keramat sebelum kemerdekaan negara.

· DKL merujuk kepada DAP dan PAS sebagai parti pembangkang.

· 2. “Let us think again. A strong opposition? From which party? PAS and the DAP? One a religious extremist party which does not accept the present system and the other a racial chauvinist party which also does not accept the present system.

· Terjemahan : “Mari kita fikir sekali lagi. Satu pembangkang yang kuat? Dari parti mana? PAS dan DAP? Satu parti bersifat ekstrim agama yang tidak menerima system politik yang sedia ada dan parti satu lagi itu bersifat perkauman chauvinis yang juga tidak menerima system yang sedia ada.”

· Menurut sejarah, Umno mengalami perpecahan besar pada dan selepas Perhimpunan Umno 1987.

· Dr. Mahathir mengalahkan musuh politiknya, Musa Hitam dan Ku Li, terus menguasai politik Umno sehingga tahun 1993, berdepan dengan Anwar Ibrahim.

· Pilihan raya 1999, isu dan slogan ketuanan Melayu dimainkan semula bila Umno menghadapi masalah politik (kemenangan besar PAS di Kelantan & Terengganu)

· Pilihan raya 2008, pengundi bukan Melayu menolak Umno-BN hingga 4 negeri lain jatuh kepada Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7