Saturday, April 30, 2011

Rasuah Sepanjang PRN Sarawak

Rasuah Sepanjang PRN Sarawak

· Menurut laman web Sarawak Report alon BN DUN Temin Joseph Mauh telah melakukan rasuah tetapi menipu si mangsa dengan memberi cek tendang kepada Tuai Rumah. Cek pertama RM 2000 dan cek kedua RM 3000 berjaya ditunaikan tetapi cek ketiga RM 5000 adalah cek tendang.

· PRN 2006, setiap pengundi di rumah panjang akan diberi RM 20 tetapi tahun 2011 dinaikan ke RM 50.

· Pemantau Pilihanraya Sibu (SEW) memberitahu lebih 100 penduduk Iban menyerbu ibu pejabat Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di Sibu pada 25 April dan menuntut baki RM 400 setiap seorang yang dijanjikan bagi menyokong seorang calon pada PRN yang lalu.

· Di Ba'kelalan - pengurus kempen PKR Paul Bian mendakwa setiap keluarga mendapat antara RM1000 to RM2000 – dakwaan melibatkan jumlah wang tertinggi setakat ini. PKR menurunkan pengerusi majlis pimpinan negerinya Baru Bian, di kerusi ini.

· Di Saribas pula, petugas PKR turut mendakwa usaha mempengaruhi undi melalui pemberian wang dan babi di rumah panjang sudah berlaku.

· Pimpinan Barisan Nasional (BN) yang menjanjikan peruntukan tertentu, sebaik sahaja Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dibubar. Ia adalah perbuatan rasuah dan menyalahi peruntukan undang-undang.

· Tindakan Muhyiddin Yassin mengumumkan peruntukan RM73.68 juta dalam tempoh itu, kononnya untuk kepentingan tiga kategori sekolah di negeri itu, juga amalan rasuah.

· Najib pada satu ceramah melakukan rasuah terang-terangan apabila menjanjikan RM5 juta kepada pengundi jika BN menang.

· Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Paul Low berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal memperlihat agensi itu sebagai bebas dalam menjalankan fungsinya meskipun autonomi mereka dijamin Perlembagaan Persekutuan.

Lajnah Penerangan DPPK Gopeng

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7