Tuesday, January 22, 2013

PELAJAR ILHAM PERAK TEKAD TEKUNI ILMU MENANGKAN ISLAM




PELAJAR ILHAM PERAK TEKAD TEKUNI ILMU MENANGKAN ISLAM
Sungai Rapat- 20 Januari 2013

Kuliah pertama program Diploma Tasawur Islam bagi sesi 2013 telah diadakan di  Markaz ILHAM (Institut Latihan Kepimpinan Dan Pengkaderan Dakwah Islamiyyah) Gopeng.

Program rutin tahunan yang mensasarkan suatu bentuk pentarbiahan, pendidikan berterusan bagi kepimpinan PAS kali ini mencapai lebih 30 orang peserta termasuk peserta yang tidak dapat hadir pada kuliah kali pertama.

Jumlah peserta daripada Kawasan Gopeng  seramai 19 orang, Kawasan Kampar 4 orang, Kawasan Lumut 5 orang, Kawasan Ipoh Barat seorang, Kawasan Ipoh Timur 6 orang, Kawasan Teluk Intan seorang, Kawasan Tambun 4 Orang  dan Batu Gajah seorang peserta.

Menurut Pendaftar ILHAM Negeri Perak  YM Raja Mohd Yusuf bin Raja Abd Hamid yang juga merupakan Ketua Pemuda PAS Kawasan Gopeng, silibus pengajian Diploma Tasawur Islam ini meliputi pengajian asas ilmu islam yang diselitkan elemen pergerakan Islam (Haraki) serta dikaitkan dengan konteks politik dan senario negara semasa.

Antara sebab peserta diwajibkan terdiri daripada ahli PAS adalah kerana perbincangan dan latihan serta kerja tugasan (assignment) adalah kerja lapangan yang melibatkan kegiatan dakwah dan politik parti.
Lantaran itu kita menolak tuduhan blogger UMNO yang mengatakan pengajian ILHAM adalah pengajian kroni PAS atau pengajian syok sendiri. Jika UMNO berkemampuan, mengapa mereka tiodak mengadakan sIstem latihan dan pengajian seumpama ILHAM sedangkan UMNO telah memiliki sayap ulama’ Muda. Bukankah mereka boleh mengajar hadis-hadis kepada pemimpin UMNO?”, tegas Raja Mohd Yusuf semasa sesi taklimat Pendaftar.

Semua pelajar ILHAM ditekankan untuk mengikhlaskan hati serta berniat menuntut Ilmu untuk memenangkan Islam. Ilmu agama dan ilmu asas tauhid, ilmu fiqh, ilmu siasah syariyyah, ilmu ekonomi adalah antara ilmu yang diperlukan untuk menghasilkan petugas PAS yang bijak, bermaal sahih dan membuat keputuisna yang tepat dalam menghadapi konflik.

Pensyarah ILHAM juga menegaskan tujuan ILHAM bukan mengejar pengiktirafan atau digunakan sijil diploma untuk tujuan mencari kerja atau sebagainya. Ya diploma ini tidak diiktiraf mana-mana majikan atau institusi pekerjaan tetapi sijil diploma  ini dikeluarkan bagi menghargai usaha pelajar menekuni ilmu, menghadiri kuliah, menyiap tugasan dan menjawab soalan peperiksaan.

 Inilah cara PAS menghargai ketekunan ahlinya yang ingin menambah ilmu sekaligus menangkis tuduhan bahawa PAS jamaah yang tiada tarbiah (pendidikan).

Muhammad Nuruddin Bashah
Ketua Penerangan DPP kawasan Gopeng






No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7