Wednesday, February 25, 2009

Guan Eng sakan saman Utusan Malaysia, Shabudin

DPPGopeng - Ketua Menteri Pakatan Rakyat P.Pinang akan mengemukakan saman terhadap Utusan Malaysia dan Shabudin Yahya, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang.


keratan berita Utusan : KUALA LUMPUR 24 Feb. — Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini menafikan bahawa kerajaan negeri itu telah menubuhkan Majlis Perundingan Antara Agama dan menyifatkannya sebagai satu fitnah terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang.

Berang dengan laporan muka depan Utusan Malaysia mengenai perkara itu, Lim yang juga Anggota Parlimen Bagan bercadang untuk menyaman Utusan Malaysia dan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Shabudin Yahya.

“Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah menubuhkan Majlis Perundingan Antara Agama sepertimana yang disebut YDP (MAINPP) Shabudin. Saya tidak tahu beliau dapat (dari) sumber mana menyatakan kita ada menubuhkan majlis perundingan ini.

“Saya akan mengarahkan peguam saya untuk menyaman Utusan Malaysia dan Shabudin. Saya rasa semua ini sudah lebih dan tidak boleh diterima.

“Kita akan jumpa di mahkamah. Saya akan minta Utusan (Malaysia) dan Shabudin jawab dan bayar pampasan serta ganti rugi sewajarnya dan juga meminta maaf secara umum.

“Walaupun ada tanda soal (pada tajuk berita), di bawah undang-undang ini pun dianggap sebagai fitnah kerana tidak ada Majlis Perundingan Antara Agama (ditubuhkan). Kalau ada bukti, kita jumpa di mahkamah.

“Saya yang mempengerusikan mesyuarat exco, saya tahu apa yang berlaku dalam kerajaan negeri,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Dalam laporan itu, Shabudin mendakwa bahawa majlis itu ditubuhkan tahun lalu apabila pakatan pembangkang yang diterajui oleh Lim mengambil-alih pemerintahan Pulau Pinang dan dilihat sebagai satu cubaan menghina Islam dengan meletakkan Islam sama taraf dengan agama lain dan ia mesti dihentikan.

Lim berkata saman terhadap Utusan Malaysia dan Shabudin akan dibuat atas kapasitinya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang dan juga Setiausaha Agung DAP.

“Saya tahu mereka akan menggunakan isu ini untuk pilihan raya kecil yang akan datang dan kita tidak akan membenarkan mereka menabur fitnah dan tohmahan yang menjijikkan seperti ini,” katanya.

DPPGopeng - yang lawaknya, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang mengaku yang sumber beliau adalah dari laporan akhbar !? sumber dari keratan berita yang sama,.



Di BUKIT MERTAJAM, Shabudin menjelaskan bahawa kenyataannya berhubung Majlis Perundingan Antara Agama adalah berdasarkan kepada laporan yang disiarkan di dalam akhbar sebelum ini.

Katanya beliau mempunyai bukti untuk menyokong kenyataannya semalam yang meminta penubuhan majlis itu dihentikan kerana ia meletakkan Islam setaraf dengan agama-agama lain.
“Saya dapat maklumat mengenai majlis ini melalui laporan yang disiarkan dalam akhbar,” katanya selepas majlis menyerahkan peruntukan RM4.18 juta kepada 52 kontraktor untuk melaksanakan kerja menaik taraf 74 masjid dan surau di Pulau Pinang.
Ditanya mengenai hasrat Lim untuk menyaman akhbar Utusan Melaysia yang menyiarkan laporan berhubung penubuhan majlis itu, Shabudin berkata:

“Kalau nak saman, saman lah, kita ada bukti.”

DPPGopeng - nampaknya YDP MAINPP ni sama sahaja dengan peel perangai UMNO. They all need mental revise !

Selepas ini mereka akan mainkan isu DAP dan Lim Guan Eng hina Jabatan Agama Islam bila mengemukakan saman terhadap YDP MAINPP yang buat kerja ikut laporan akhar lidah rasmi UMNO.

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7