Monday, February 23, 2009

‘Please accept me as MB’ (Tolong Terima Saya Sebagai MB)

IPOH: Mentri Besar Datuk Dr Zambry Abd Kadir has appealed to the people to accept the Sultan of Perak’s decision to appoint him to rule the state. (Menteri Besar Datuk Dr Zambri Kadir merayu pada rakyat agar menerima beliau sebagai MB yang di lantik secara sah oleh Sultan Perak)
Dr Zambry said he was aware that people were wondering whether he was truly the MB. (Dr Zambry berkata beliau sedar yang rakyat meragui samada seorang MB yang sah)
“I understand the question and I want to make it clear that I would not be here if my position was considered illegitimate and illegal. (Saya sedar persoalan berkenaan dan mahu menjelaskan bahawa saya tidak berada disini seandainya lantikan saya secara haram atau tidak sah)
“I ask from the heart that we show our readiness to the Sultan,” he said during his inaugural meeting with school principals and headmasters at the state secretariat here on Saturday. (saya merayu dari semua agar menunjukkan taat setia pada Sultan (yang melantik beliau sebagai MB)..
Dr Zambry urged the people to not be overcome by emotion and to view the situation in an objective manner. [full stories in TheStar]

DPP Gopeng : Amat memalukan bila seorang Menteri Besar perlu berulang kali menjelaskan bahawa beliau Menteri Besar di lantik oleh Sultan dan minta di terima sebagai Menteri Besar.

Kesetiaan terhadap Sultan bukanlah sandaran bagi penerimaan seseorang Menteri Besar. Rakyat patuh setia pada Sultan Perak tetapi tidak dapat menerima cara rampasan kuasa yang dibuat oleh UMNO dan BN.

Malah cara rampasan kuasa yang dibuat UMNO dan BN telah turut sama mengaitkan Istana dalam kemaruk kuasa mereka.

UMNO perlu sedar yang mereka sudah hilang 'midas touch'.

Setiap sentuhan mereka menimbulkan api kebencian rakyat. Malah lebih malang lagi mereka yang terlibat dengan UMNO turut sama di timpa kebencian dan di tolak rakyat.

Rakyat menjunjung setia pada Sultan Perak tetapi tidak dapat menerima cara yang di lihat membelakang kehendak rakyat. Setelah Istana di pergunakan untuk kepentingan mereka -UMNO- adakah Istana akan berterusan di gunakan sebagai umpan meraih simpati rakyat agar menerima tampuk kuasa UMNO dan Menteri Besar mereka?

Jika suara rakyat tidak di hormati maka anda -UMNO- tidak berhak di terima oleh rakyat Perak. UMNO dengan apa cara bisa merampas kuasa kerajaan Negeri Perak, tetapi UMNO tidak akan memenangi hati Rakyat Perak.

Untuk memenangi hati rakyat adalah dengan memberikan mandat kepada rakyat bagi memilih kerajaan yang mereka mahukan.

Atau jadilah 'kera sumbang' yang berkuasa tanpa sokongan rakyat.

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7