Tuesday, June 16, 2009

Fathi Yakan Kembali Ke Rahmathullah




PAS mengucapkan takziah kepada keluarga Almarhum Dr Fathi Yakan atas pemergian beliau menghadap Ilahi pada pukul 4.45 petang, 13 Jun 2009 di Hospital Otel Deo, Beirut, Lubnan.
PAS melihat kehilangan beliau ini sebagai satu kehilangan besar terhadap dunia Islam, khususnya Gerakan Dakwah Islamiah dimana beliau merupakan antara tokoh ulama' utama yang banyak menulis tentang isu-isu gerakan Islam. Antara bukunya yang dirujuk oleh semua ahli Gerakan Islam Dunia adalah "Apa ertinya Saya Menganut Islam", Masalah Dakwah dan Pendakwah" serta "Persepsi Haraki dalam Kerja-kerja Islami".
Beliau yang lahir pada tahun 1933, merupakan pengasas kepada Gerakan Islam Lubnan, Jabhah Amal Islami. Beliau bukan sahaja dilihat sebagai tokoh Ulama' yang hebat, tetapi seorang Ahli Parlimen yang amat disegani di Lubnan dan antara pemimpin Gerakan Islam Dunia yang amat dihormati.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau dan menempatkannya disyurga bersama para Rasul dan pejuang-pejuang agama Allah yang lain.

Ketua Penerangan PAS Pusat
Ust Idris Ahmad

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7