Monday, October 5, 2009

Masjid Senireka Cina di Rantau Panjang, Kelantan Mula di Gunakan


Masjid dengan senibina budaya cina yang pertama di Malaysia. Sekali lagi Kelantan mendepani perubahan dengan membina masjid yang melewati 3 budaya bangsa sebenarnya, yaitu cina, melayu dan india.
Konsep masjid berkenaan di cetuskan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan sejak tahun 1992. Dan sikap terbuka masyarakat Kelantan telah menjadikan hasrat Tuan Guru Nik Abdul Aziz satu kenyataan.
Ia menjadi satu ikon bagi Kelantan dan Rantau Panjang khususnya.
Bagi mereka yang pernah menjelajah negara luar, bukanlah satu perkara asing solat dalam masjid dari binaan gereja atau masjid bercirikan tamadun budaya lain seperti Cina. Atau nama Ah Chong itu Islam, Patricia itu juga rupanya Islam.
Hanya kejumudan yang buat masyarakat melayu Islam susah memecah benteng ketuanan melayu dalam Islam sedangkan Islam itu bersifat Rahmatan Fil'alamiin, rahmat bagi sekalian alam,.. bagi melayu, bagi orang cina, orang pakistan, india, jerman, jepun,.. bagi semua dan tidak hanya berpaksi pada nama dan bentuk yg sinonim dengan melayu.
Tatkala timbul polemik pembinaan masjid berkonsep kan budaya asing (bukan melayu), Kelantan telahpun terkehadapan mendirikan sebuah masjid yg bakal di lihat asing bagi orang Melayu tetapi suatu 'daya penarik' bagi mereka yang bukan Islam. Bukanlah satu tarikan binaan semata, tapi satu konsep dakwah yang mampu mencuit hati penganut agama lain terhadap kebaikan agama Islam.
Pernah juga sebelum ini timbul perbalahan akan perlu atau tidak menukar nama bagi mereka orang cina atau india bila memeluk agama Islam. Sedangkan di negara China, bukanlah satu perkara asing masyarakat Islam di sana mempunyai nama ibunda Cina mereka. Tapi kita di sini berbalah perlu atau tidak mereka menukar nama.
Masjid senireka Cina bukan semata rekaan, tapi lebih dari itu ia bakal menjadi satu Ikon Islam yang bakal menyentuh hati penganut agama lain terhadap Agama Islam. Ia bakal menjadi satu tarikan bagi Islam. Islam itu syumul dan universal. Bukan hanya milik melayu, perlu nama melayu, perlu bentuk binaan melayu.
Melihat kepada masjid ini, kita akan memandangnya sebagai ikon Islam, bukan Melayu, bukan India dan bukan Cina.
Wassalam
coretan mod dpp ketika pulang beraya ke Kelantan dan dalam perjalanan pulang ke Ipoh melalui jalan alternatif elak kesesakan kenderaan melalui Rantau Panjang - Panglima Bayu - Jeli - Gerik.

2 comments:

  1. assalamualaikum...
    teman ni orang batu gajah...
    baru berjinak jinak dalam blogger ni...
    kalau boleh, senaraikanlah blog saye di senarai pautan blog ni...
    saya tidak memaksa...
    takbirr...

    ReplyDelete
  2. bro paeh,
    kami berbesar hati udah xlink blog bro paeh kat pautan blogger pas kat blog ni.

    wassalam.

    ReplyDelete

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7