Wednesday, May 2, 2012

NGO kini senjata menakutkan regim UMNO


NGO kini senjata menakutkan regim UMNO
Fenomena menghimpun rakyat seramai 250 000 orang tanpa sebarang bayaran dan umpan duniawi baru-baru ini cukup memberi tamparan hebat kepada BN dan medianya sehingga perkara picisan seperti pekikan Allahuakhbar dan Reformasi dipertikaikan sepanjang himpunan rakyat tersebut berlaku.

Chandra Muzaffar
Chandra Muzaffar
Chandra Muzaffar

Presiden JUST

Media pro BN, media sosial dan blogger BN sibuk mengaitkan NGO-NGO yang membangunkan BERSIH 3.0 sebagai neo-kolonial negara asing walaupun tuduhan itu langsung tidak berasas dan bernada paranoid dengan bayang-bayang dosa korupsi sendiri. Tuduhan NGO yang giat mempertahan keadilan dan menjalankan agenda bongkar dan dedah secara konsisten beberapa tahun kebelakangan ini telah cukup mencemaskan pemimpin UMNO –BN. Lebih terdesak, mereka terpaksa menggunakan Dr Chandra Muzaffar sebagai lidah alternatf mereka untuk menghentam NGO-NGO yang ‘istiqamah’ tersebut dengan nama Dr Chandra sendiri selaku Presiden NGO JUST.
Sebelum ini Dr Chandra telah mengeluar kenyataan tanpa fakta tersebut dalam Berita Harian bertarikh 15 April 2012 yang disokong juga oleh seorang bekas pemimpin PKR yang dibeli oleh UMNO iaitu bekas timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang yang mengatakan siasatan wajib dilakukan untuk mendedah mana parti politik atau NGO angg menerima dana asing untuk menumbangkan politik kerajaan yang sah.
Cakap-cakap murahan tanpa fakta ini tidak sepatutnya keluar dari lidah profesional dan cendekiawan seperti Dr Chandra Muzaffar yang mengaku memperjuangkan keadilan di peringkat antarabangsa.
Ramai menyedari paranoid ini berdegar-degar bukan sekadar akibat meletusnya kebangkitan rakyat pada 28 April yang lalu, tetapi kerana sikap konsisten SUARAM yang sedang berusaha mengheret Perdana Menteri ke muka pengadulan Perancis atas skandal komisyen kapal selam Scorpene yang berkaitan dengan Perdana Menteri semasa beliau menjawat jawatan Menteri Pertahanan sebelum ini.
Sikap media UMNO mencari-cari alasan dana asing yang konon disalur melalui NGO-NGO jelas cuba mengaloihkan perhatian rakyat daripada sebab musabab utama mengapa BERSIH terpaksa dilaksanakan sehingga 3 kali. Rakyat cuba dibutakan daripada fakta penipuan SPR, rakyat digelabkan hati daripada menyedari bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR adalah ahli UMNO! Rakyat hanya diheret kepada rasa takut dan gentar terhadap penjajahan negara luar tanpa ada asas dan fakta. Tetapi percayalah, rakyat kini tidak lagi menerima ‘manderem’ UMNO dan medianya membuta tuli lagi. Rakyat juga boleh menilai nilai NGO-NGO yang ada di negara ini, dan tahu betapa tingginya jurang NGO-NGO perkauman emosional seperti PERKASA dan JATI berbanding SUARAM dan seangkatan dengannya.
Muhammad Nuruddin Bashah
UNIT PENERANGAN MTD SG RAPAT
                                                                                                                   

No comments:

Post a Comment

Lagu Jihad


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com
Renungan : "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" ~Surah Muhammad, ayat 7